Monday, July 9, 2012

Jakun di IKEA

Selamat separuh tengahari. separuh tengaharilah pasal dah nak masuk petang..Baru nak update blog setelah 2 hari menyepi.. Hujung minggu baruni sibuk sungguh, sampai tak sempat nak update blog. Lagipun sebab rasa macam tawar hatije, merajuk sudah aku dengan  pakcik nuffnang tu, kupid betul , ade dah nak masuk 2 bulan, baru dapat 1.15 sen. dahtu dari 2 minggu lepas sampai harini setakattu je, takde peningkatan langsung.. yelah, mungkin orang tak klik, takkan pakciktu nak kasik duit sesajekan lakkan..aku sape?  erm.. takpelah, mungkin takda rezeki aku dari blogni.. takpelah aku teruskan menulis jugak, kalupun aku tak dapat pendapatan dari blogni at least aku mungkin bertambah kawan dan mungkin bertambah pahala, mana tau kot2 ada entri aku yang boleh buat orang gembira dan memberi manfaat juga pada orang lain.

Harini nak citer pasal kesah di IKEA, excited tak hengat, maklumlah seumur hidup aku 1st time gi IKEA. Aku ngaku memang aku agak jakun maklumlah duk Terengaanu, IKEA tang mana? kalu nak cari perabot or barangan dan perkakasan kelengkapan rumah cari jelah kedai2 perabot or kat MYDIN MALL, pasaraya paling fofular kat Terengganu.. hahah.. Lagipun aku duk pikir, perabot dan kelengkapan rumah di IKEA tu hanya layak untuk orang2 kaya aje, yang biasa macam akuni mana mampu dik nong oi..

Tapi setelah duk di Putrajayani, teringin gakler nak gi terjah sekali kat IKEA tu,takat cuci matapun takpe dah.. Biasalah orang pompuanni, bab2 perabot dan barangan deko rumahni memang duk gila sikit. Apalagi sekangni musim sale di IKEA. kot mampu beli barang satu sua.. bukan lah duk gila barangan branded pun, tapi asik duk dengar 'kehebatan' dan ke 'klassan' tentang barangan IKEA ni mai rasa terliur jugak sebarang dua,

Maka dengan pagi Sabtu baruni, dengan rasa keterujaan yang melampau, maka pergilah kami ke sana, tapi sedikit terpotong stim, masa singgah sarapan,  terpandang kaki si anak,erk.. gulp..oh betulkan apa yang aku nampakni, genyeh mata dua tiga kali memnag confirm aku tak bermimipi..  'ERK APSAL KAKAK PAKAI SELIPAR LAIN SEBELAH? yang si anak plak wat muka poyojer, sedikitpun takde respon.. aku dah mula sawan dah, laki aku yang dah faham sangat perangai akutu cepat2 mencelah cuba menyedapkan hati aku, alah ada dalam keretatu. salah sarunglah tu.. tapi jawapan si anak buat aku meroyan ' takdak dalam kereta, damia saja pakai macamni' oh mak datuk, hape ko ingat cantik sangatkah pakai macamtu.... eeee geram betullah.. 'kanke damia pakai baju biru belang pink, jadi seliparpun pakai biru pink lah.. grrrrrr .. hangin betul aku.. si laki plak menyampuk, 'alah damia kan kecik lagi, takpelah' . Aku masih tak puas hati,suruh si laki pusing balik rumah tukar ,.si laki taknak plak.. aku berkeras suh balik gak akhirnya laki aku cakap klu nak balik gak tak payah pergi langsung.. jadi terpaksalah aku pasrah dan redha tapi aku decide akan belikan selipar baru, Dalam kereta aku masih mengomel lagi, 'Damia kan kecik lagi' itujelah yang duk di ulang oleh Damia.

Dahla tu, salah jalan plak walaupun dah pakai GPS tu.. erm patutlah nama GPS- (guna pun sesat). gaduh2 ngan cik abg pasal tempat parking lagi.. eeeeeee tensen!
Tapi sebaikje melangkah masuk ke IKEA, segala rasa marah, bengang tensen hilang.. yang mai, sawan teruja plak.. Mak oi, besornye, macam2 ada.. dengan perabot yang cantik2, dengan pelbagai kelengkapan rumah yang sungguh menggiurkan.. dengan mcm2 lampu comel.. buat aku jadi meroyan.. tengok plak harga.. aik takdalah mahal sangatpun.. mampu milik jugaklah.. sungguh aku sawan.. rasa macam nak borong semua.. sungguh rasa macam tak sedor diri.. dah tak kesah anak pakai selipar lain sebelah.  mujur aku bukan orang kaya, klu dak memang aku borong semua.. jadi sebab aku bukan orang kaya, jadi sila telan air liurjerlah tengok semuatu . tapi takmo rasa kempunan sangat, tanpa segan2 silu, aku tenggek gaklah  atas katil duduk2 atas sofa, bergaya depan cermin, selak tarik meja makan yang boleh tarik keluartu sambil berangan2 macam harta sendiri. Yang si anak plak teruja siap baring2 atas katil kanak2 yg comeltu, erk lantakkaulah nak.. bila lagi ko mak merasakan?, nak tunggu mak pak kau mampu beli, ntah bilaler.. ko sekolah pandai2 gaji besor2 beli sendirik ah nanti..

Duk pusing2 sampai 4 jam gaklah aku kat sana, laki aku dari muka macam kucing manja dah jadi macam singa kelaparan dah.. dari setakat nak jamu mata habis gaklah lebih kurang RM400 borong situ, itupun banyak yang ambik letak.ambik letak maklumlah nafsu besor tapi duitnya nan ado. jadi terpaksalah meroyankan diri bila mai teringat2 .. dah nak beli tak mampukan? beli barang kecik2je, untuk dekorasi dinding rumah ngan lapik duduk kerusi makan.. dapat lapik dudukpun takpelah, nak merasa kerusi IKEA, lambat lagilah..
Takpe, aku akan kumpul duit dari skang, nanti bila dah pindah balik Terengganu, bolehlah aku borong banyak2.. berkenan sungguh aku ngan kelengkapan rumah dia.. moden dan menjimatkan ruang.. sesuai sangat untuk rumah yang kecil. Akuni plak suka mendekorasi rumah.. memang meroyanlah.

Semalam mulalah aku mendekorasikan rumah, taruk frame, cermin bagai.. uih puas hati.. nanti ada sale nak gi lagi tapi laki dah warning.. cukup2lah beli, dah jadi macam tempat pameran dah rumah.. huhuhu :( orang lelakini selalu tak faham orang pompuan.. ke akujer yang 'peel' luar biasa??)

Maaflah takdak gambar nak tayang pasal takde kamera digital.. ambik gambarpun ngn tepon cap ayamje.. lagi satu kitorangni memang jenis tak suka ambik gambar,, tapi lepasni nak belajar interframe gaklah, boleh masuk dlm blog, bukan nak menunjukpun cuma sekadar kenangan kami..  membiarkan hari2 berlalu tanpa kenangan sungguh rugi rasany.  nak ingat semua dalam kepala bolehke? lani belum masuk 30 tahun pun nyanyuk ngalahkan mak aku dah rasanya.. huhu


11 comments:

  1. BONDE PON SELALU JAKUN KALAU G IKEA...SEMUA DISPLAY ITEM NAK PEGANG DAN TRY... HE HE HE
    NAK BELI KENE LA MCM TU KAN...!

    JAKUN PON JAKUN LA HA HA HA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan? memang jakun sungguh.. maklumlah 1st time.. tapi yang tak besnye kan dia punya pekerja, eksen betul. kita tanya jawab acuh tak acuhje. nyampah. dia ingat semua orang dah selalu datangke? atau dia ingat kitani takdak duit sangat ke?

      Delete
  2. bersabarlah.. saya pun hampir 3 bulan baru dapat 57.00 ++ dari en nuffnag tu!.. n Ikea suka2

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah hebatnya, 3 bulan dapat 50 lebih? camna boleh dapat banyaktu? hebatlah

      Delete
  3. g ikea......sedap makan meatball dia....hehehehe....tpt keje saya dkt dgn ikea....:)

    ReplyDelete
  4. hehehe.. tak ada gambar tak per juga. yg penting byk coretannya. haaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaaa kita memang suka merapu.. kalau dah start merapu susah nak berentilah. tapi kene controlla kat sini pasal takut orang boring dengar cerita kita.. hahaha.. kalu ikutkan banyak lagi nak merepunya

      Delete
  5. tempat kerja dekat IKEA? besnye, hari2 boleh cuci mata.. tapi ok gak duk jauh ngan IKEA, kalu dak rabaklah poket, habis kat IKEA je.. kitani jenis gila soping barangan rumah.. tak tahan tengok barang cantik :)

    ReplyDelete
  6. tak pernah lagi pergi IKEA. Haha

    ReplyDelete
  7. teringin nak pg ikea, dgr kabarnya ade sale... tp tak pernah pg2 sampai sekarang huhuhuhuhu.....

    ReplyDelete