Friday, June 22, 2012

Jadilah Seperti Bidadari Syurga


7 Ciri Menjadi seperti 'Bidadari'


  1. Ia adalah muslimah yang taat kepada Allah. Ia senantiasa menyerahkan segala urusan hidupnya kepada hukum dan syariaat Allah. Tidak pernah mengeluh dengan setiap dugaan yang dihadapi sebaliknya senantiasa bersyukur denga setiap pemberian. (Ya Allah, sesungguhnya aku begitu lemah dan sering mengeluh atas ujianMu, Berikanlah aku kesabaran) 
  2. Ia menjadikan Al-Quran dan Hadis sebagai sumber  hukum dalam mengatur seluruh aspek kehidupannya. tidak pernah mempersoalkan peraturan yang ditetapklan oleh Islam dan sentiasa menjadikan Al-Quran dan hadis panduan kehidupan seharian. (Ya Allah, sesungguhnya selama ini aku lebih banyak mengikut kata hati, Jadikanlah aku insan yang mendapat hidayahMu)
  3. Ibadahnya baik dan memiliki budi pekerti yang mulia. tidak berdusta, mengadu domba dan riya'. sentiasa merendahkan dirinya dan tidak pernah merasakan dirinya adalah menusia yang paling baik di antara manusia lain.(Ya Allah, sesungguhnya seringkali aku terlupa siapa aku disisiMu, Jadikanlah aku hambaMu yang sering mengingatiMu dalam apa perkara sekalipun)
  4. Berbuat baik dan berbakti kepada orang tuanya. ia sentiasa mendoakan orang tuanya. sentiasa mengutamakan keperluan orang tuanya daripada keperluan sendiri.(Ya Allah, kekadang sehingga sekarangpun aku mungkin  masih lagi menyusahkan orang tuaku, Jadikanlah aku anak yang solehah)
  5. Ia taat kepada suaminya. menjaga harta suaminya, mendidik anak-anaknya dengan kehidupan Islam. Apabila dilihat menyenangkan, bila dipandang meyejukkan, dan menteteramkan apabila berada bersamanya. Hati akan tenang bila meninggalkannya pergi .(Ya Allah, sesungguhnya aku mungkin banyak mendatangkan kedukaan kepada suamiku, Jadikanlah Aku isteri yang solehah dan ibu yang mithali)
  6. Ia melayan suaminya dengan baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan dan memotivasikan suaminya untuk berjuang membela agama Allah. Ia tidak bermewah-mewahan dengan dunia, tawadduk, bersikap sederhana. kesabaran luar biasa atas janji-janji Allah , ia tidak berhenti belajar untuk bekal hidupnya. .(Ya Allah, sesungguhnya aku mungkin banyak mendatangkan kedukaan kepada suamiku, Jadikanlah Aku isteri yang solehah dan ibu yang mithali)
  7. Ia bermanfaat di persekitarannya. pengabdian kepada masyarakat dan agama sangat besar. Ia menyeru manusia kepada Allah dengan kedua tangan dan lisannya yang lembut, hatinya yang bersih, akalnya yang cerdas dan dengan hartanya. "Dan dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah (HR muslim)(Ya Allah jauhkan aku daripada menjadi kebencian orang lain)
Dialah bidadai bumi, dialah wanita solehah yang keberadaan dirinya lebih baik dan bereti dari seluruh alam ini. berdolah setiap hari, Ya Allah jadikanlah aku, ibuku, kakak dan adik serta perempuan-perempaun di sekelilingku menjadi bidadari bumi. agar kelak di syurga kami tidak canggung lagi. Amin

0 comments:

Post a Comment